11 februar - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Dymphi/Ton Vermelis - WaarBenJij.nu 11 februar - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Dymphi/Ton Vermelis - WaarBenJij.nu

11 februar

Blijf op de hoogte en volg Dymphi/Ton

11 Februari 2017 | Nederland, Veldhoven

ff wachten jongens, het komt er aan.

4 februari.

Tegen de klok van 11.00 uur zijn we ingeladen en klaar om te beginnen aan onze grote reis. Kids en kleinkids komen ons uitgeleide doen en wij vonden het heel fijn dat er ook allemaal waren.
Na diverse omhelsingen en nog wat foto’s gaan we aan boord en starten we de motor. Kleinkids lopen mee tot de hoek van de straat en daar gaan we richting het zuiden.
Nederland kennen we wel zo’n beetje maar de oplossing bij Maastricht konden wij wel waarderen. Goede, vlotte doorstroming daar.
Door naar Luik, weg vervolgens en daar begint het gedonder. Vooral bij en na Bastenaken wordt de weg almaar slechter en belanden we ook nog eens in een heuse sneeuwstorm. We besluiten maar door te rijden en op ons gemakje bereiken we Reims, we gaan maar in dorpje Chamery op een camperplaats staan. Geweldig rustig maar ongelofelijk koud.

5 februari.
Op tijd vertrekken en het blijkt dat we midden in de champagnestreek zitten. Veel druivenaanplant dus. Nooit geweten dat de hellingen donderbruin kleuren door die ranken. Bruin zover het oog reikt. Zullen wel goed gedijen want er valt nu regen, regen en nog eens regen. Rijden richting Limoges en we stoppen in Bessinger-sur-Gartemps. Complimenten voor de gemeente die ons zomaar electriciteit gratis levert. Sani-zuilen zijn gesloten in verband met vorst.

6 februari.
De buurman zit zonder water. Gelukkig voor hem hadden wij een kraantje in het openbaar toilet bij het gemeentehuis ontdekt, voor hem toch wel wat te ver weg. Elkaar maar helpen en waterslangen aan elkaar gekoppeld en tanken maar. Hij blij dat ik een koppelstuk bij me had.
Door naar Limoges, Perigieux, Bergerac, Marmande, Mont de Marsan. Snelwegen laten we zoveel mogelijk links liggen. Komen in Saint Sever, gelukkig ook met een camping die open is en nog wel met verwarmd sanitair. Lekker weer eens ruim douchen. En nu kiezen, Gaan we de Pyrineeën in of rijden we een heel eind om via Bayonne?.

7 februari.
De campingeigenaar zegt dat de binnenweg goed te doen is. Gaan we dus maar doen en het is een heel mooi tocht maar wel een met steile hellingen en veel haarspeldbochten. Wel leuk om te rijden maar het schiet natuurlijk voor geen meter op. Veel sneeuw zo hoog maar de weg is goed te rijden. Op de top stoppen we voor de noodzakelijke rust. Binnenblijven maar want het is er gruwelijk koud. We duiken Spanje in maar aan die kant is de route minder mooi. Via Pamplona nog maar wat gas geven en we rijden door tot Soria. Behoorlijk grote stad maar zonder campervoorzieningen. Niet moeilijk doen en we stoppen op het parkeerterrein van het sportpark van de plaatselijke universiteit. Weten niet of het mag maar als ze ons wegsturen zien we wel verder. We hebben nog nergens wifi dus maar even bellen met het thuisfront. Gelukkig alles goed aan beide kanten.

8 februari.
Gaat ie weer naar Segovia, Avila, Placentia naar Caceras. Allenmaal via een 2-baansweg maar dat maakt niets uit want Spanje kent grote afstanden maar met nauwelijks verkeer. We zitten nog erg hoog op zo’n 1300 meter dus met besneeuwde berghellingen. Vreemd maar wel heel erg mooi. Plots duiken we van 1300 meter naar zo’n 500 meter. Echt een heel mooie weg en weer leuk om te rijden.
Vinden een heel mooie camperplaats en prijzen ons gelukkig dat er navigatiesystemen zijn want zonder dat hadden we het nooit gevonden.

9 februari

Verder maar weer en we komen in Sevilla. Even naar de kapper (barbier) maar die kennen ze daar niet. Wel een mooie stad, groot als Amsterdam en we blijven hier een nachtje staan. Mooi park vlakbij en gebouwen waar je met bewondering naar staat te kijken. Allemaal ontstaan in de 14/15 e eeuw. Hoe kregen ze het voor elkaar. Prachtig houtsnijwerk en met goud bekleedde ornamenten. Kost wat aan entree, maar we zijn pensionades, dus wat goedkoper.

11 februari.
regent dat het giet dus hier blijven heeft weinig zin. Dan maar op naar het punt van bijeenkomst, Tarifa, echt het zuidelijkste puntje van Spanje. Als je de tijd zou hebben zie je 's-morgens de zon links opkomen en 's-vonds rechts weer ondergaan. Da's meestal zo, maar je staat nu wel op een vast punt. Tegen 16.00 uur bereiken we de camping en komende dinsdag gaan we de straat van Gibraltar over. Ik gebruik de tussentijd maar om uit te zoeken hoe hier fotoos op ga krijgen.

Dag allemaal.

• 11 Februari 2017 - 22:10

Irene:

Wat spannend die sneeuw onderweg! Blijf genieten groetjes Irene en Mies

• 12 Februari 2017 - 18:44

Margje:

Wauw ik zie het nu pas! Mooi verslag en goed gelukt

• 12 Februari 2017 - 21:41

Betsie Snelders:

het is hier een beetje winter de sneeuw is weer weg en de temperatuur gaat om hoog
    ik wens jullie een goede voor zetting van de reis gr Betsie

• 15 Februari 2017 - 11:40

Wilma:

Leuk om jullie zo te volgen op je reis. Wie schrijft er; Ton of Dymphie?
    Veel plezier en kijk wel uit.

• 26 Februari 2017 - 20:32

Carmen:

Goed om te lezen dat jullie alle ontberingen te boven zijn gekomen en genieten.