24 februari - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Dymphi/Ton Vermelis - WaarBenJij.nu 24 februari - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Dymphi/Ton Vermelis - WaarBenJij.nu

24 februari

Door: Ton Vermelis -20-

Blijf op de hoogte en volg Dymphi/Ton

24 Februari 2017 | Nederland, Veldhoven

Wat fris maar in ieder geval droog en we gaan het dorp in. Een uitgebreide vissershaven met afslag waar diverse vis te koop wordt aangeboden. Sommige vissen worden ter plaatse gevild terwijl ze volgens ons nog niet eens dood waren. Alles bijeen een krioelende massa van boten, mensen, vissen en vogels die op het restafval afkomen. We gaan een oude portugese nederzetting met waterreservoir bezoeken maar die is nog niet open. Dan maar alvast de souk in en ook hier straatjes met diverse winkeltjes. Moeder is geïnteresseerd in een handtas van kamelenleer. Zou het echt leer zijn? Terwijl ze nog staat te dubben wordt mij een marokkaanse jurk met hoofdtooi aangetrokken en iedereen vindt dat mij goed staan. Nou had ik daar toch ook wel oren naar want dergelijke kledij is beschermend tegen het fijne zand als we later de woestijn in gaan. Ook voor thuis wel makkelijk en eventueel kan het dienen als carnavalskledij. Dan begint het onderhandelen. De prijs die de winkelier vraagt vinden wij absurd en wij bieden de helft. Geen denken aan. Hij gaat met enkele tientjes omlaag maar we houden voet bij stuk. No deal en dus gaan we maar. Ik ga als laatste naar buiten en hij houdt mij aan om verder te onderhandelen. Ik geef geen krimp en tot slot accepteert hij toch mij eerste bod. Zou ik toch nog te hoog hebben ingezet? Misschien wel, maar daar kom ik later op de reis wel achter.
Voor weinig geld eten we in een nette tent tatjine vis en een salade. Voor 12 euro eten en drinken en we kunnen het niet eens allemaal op.
Het portugese fort is inmiddels open en de watervoorraadplaats in. Interessant maar we zijn zo uitgekeken. Buiten treffen iemand die ons wat meer van het oude fort laat zien. Een kleine fooi voor de man doet veel deuren openen en zo worden we weer een hele hoop wijzer. Dwalend tussen de huizen treffen we een man die zijn gangetje aan het poetsen is. De voordeur staat open en we werpen een blik naar binnen en zien prachtig tegenwerk aan de wand. Dymphi vraagt natuurlijk of we wat meer van zijn woning mogen zien en hij nodigt ons naar binnen. Aan de buitenkant stelt zo’n woning niet veel voor maar binnen prachtig en zeer schoon. Banken met diverse zitkussens langs de wand en mooie kleden op de vloer. Er kunnen met gemak wel 20 mensen in maar hij woont er enkel met zijn oude invalide moeder. Wij laten onze bewondering blijken en de man glimt van trots. Leuk om zoiets mee te maken.
We gaan weer op camping aan en sluiten af met een borrel met ons gezelschap.
Morgen gaan we op pad naar Oualidia waar we op een camperplaats de nacht door gaan brengen. Daar is natuurlijk geen wifi. Zondag op weg naar Marrakech, ook een van de vier koningssteden. Dat zou een hele belevenis moeten worden. Maar daarover later meer.

• 25 Februari 2017 - 00:55

Ine:

Ja,ja het begint erop te lijken . Taferelen over de verre vreemde landen . We zien je graag een keertje in je nieuwe outfit . Geniet verder nog van je reis en Have fun !
    Ine

• 26 Februari 2017 - 11:24

Nel Senders:

Nou Ton hier kunde mee vur dun dag komme.
    Carnaval is wel al voorbij als jullie terug zijn/komen
    Kleur staat je ook goed.
    groetjes nel senders

• 26 Februari 2017 - 12:04

Marij En Peter:

Mooie verslagen maken jullie. Is er nog geen sprake van vermoeidheid??
    Onze cruise was geweldig!
    Groetjes en een fijne voortzetting!!

• 26 Februari 2017 - 18:43

Margje:

Staat je goed pa! Ook Mara vindt je mooi. Leuk verhaal en waarschijnlijk toch nog teveel ;). Maakt niet uit! Leuk souveniertje

• 28 Februari 2017 - 11:46

Patricia:

Inmiddels heb ik jullie reis op papier kunnen volgen, prachtig lijkt mij. Jullie camper zal na deze vakantie wel een grote beurt nodig hebben. Het lijkt me ook vermoeid rijden en een rustdag is dan wel op z'n plaats. Wees voorzichtig en geniet maar lekker.

• 01 Maart 2017 - 12:51

Paul:

tsss ons pa in een jurk, moet niet gekker worden

• 14 Maart 2017 - 20:36

Mies En Gerard:

Heel leuk om al deze verslagen tot nu toe in een klap te lezen. Voor ons ook wel een beetje herkenbaar, we waren ook al eens in Marokko, maar waren meestal wat meer afgeschermd door onze gidsen. De sfeer in de groep lijkt ons prima,dat is zeker zo prettig als je zo lang met elkaar optrekt. Nog veel plezier en een voorspoedige reis. Groetjes