1 maart - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Dymphi/Ton Vermelis - WaarBenJij.nu 1 maart - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Dymphi/Ton Vermelis - WaarBenJij.nu

1 maart

Blijf op de hoogte en volg Dymphi/Ton

01 Maart 2017 | Nederland, Veldhoven

26 februari.
Qualidia heeft een grote mooie camperplaats en daar staan we goed. De dynamo van een van de campers had het begeven maar gelukkig zijn er een paar onder ons met technische knobbel en die zijn enkele uurtjes aan het knutselen geweest. Achter ons staat een camper met Marokkaans gezin en we werden uitgenodigd met hen de thee te gebruiken. Verder een hoop zoetigheid en brood gesopt in olie meegegeten. Heel leuk en vriendelijk van die mensen. Hun 2 kleinkinderen hebben we heel blij gemaakt met een paar tennisballen. Stralende gezichtjes. De volgende morgen verkopers aan de camper en met eentje zaken gedaan door wat groente en fruit te ruilen voor een oude jas en een blouse. Goeie handel zo.
We vertrekken naar Marrakesh en de weg er naar toe is vlak maar ook saai, de omgeving ook.. Nog niet echt de natuur waarvoor we naar Marokko zijn gegaan. Velen van ons denken er ook zo over maar hopelijk verandert het nog allemaal.
Ons groepje geniet in de zon (wel beter weer hier) van een drankje en voor je het weet is het hier al weer donker. Morgen de stad in.

28 februari.
Met busjes rijden we van de camping naar het centrum van Marrakesh en dat is zo’n 20 kilometer verder. Met een gids bezoeken we de tuinen van Yves St. Laurent (nooit geweten dat die hier waren) en nog het paleis van Bahia, heel mooi met erg veel houtsnijwerk. Na de koffie op een zonnig terras worden we weer losgelaten op het immense plein. Wat eten en dan de souk in. Tijd om terug te gaan en dan blijkt dat iedereen al is vertrokken en laten ze ons alleen achter in de grote stad. Geen nood, we gaan terug en vermaken ons op het plein met zijn stalletjes, slangenbezweerders, verhalen-vertellers, acrobaten, eettentjes, wat al niet meer maar vooral verkopers, verkopers, verkopers. Met van alles lopen ze te zeuren en proberen ze je wat aan te smeren. Maar ook hier hoor je van alle kanten allemachtig, prachtig en ook kijken, kijken, niet kopen. Wij zijn dus de gierige toeristen. Maar wil je wat kopen dan begint de sport van het bieden. Laag, lager, laag bieden en gewoon volhouden en anders doorlopen. Komen ze je vanzelf achterna. Helaas hebben we onze maroc-telefoon in de camper laten liggen dus wij kunnen niet bellen en de begeleiders kunnen ons niet bereiken. We slenteren nog wat rond in de souk, pikken een terrasje en gaan maar richting camping. Taxi’s bij de vleet en ook hier afdingen maar. Uiteindelijk brengen ze ons voor omgerekend zo’n 16 euro naar de camping. Iedereen daar in rep en roer en toch opgelucht als wij doodgemoedereerd de camping op lopen. Men was ongerust omdat ze ons ook niet konden bereiken. Wat bleek nou? We waren met 3 taxibusjes heen gegaan en wel geteld met 32 personen. Bij terugkeer werd er weer geteld tot 32 personen, dus iedereen is er en rijden maar. Bleek er een stel ingestapt te zijn die helemaal niet bij onze groep hoorden en dus bleven wij achter. Gelukkig toch goed, al goed.
Morgen blijven we nog in Marrakesh en gaan we met 10 man Marokkaans leren koken. Of we kunnen naar de hamam. Beide activiteiten helaas tegelijkertijd en moeten we kiezen voor het koken omdat we ons daarvoor al eerder hadden aangemeld. Toch jammer, ik had mij graag willen laten verwennen.
Morgen weer meer.
O ja, we krijgen heel veel reacties van jullie op ons verslag. Heel erg leuk natuurlijk en het doet ons plezier dat jullie zoveel met ons meebeleven. Maar ik hoop dat je begrijpt dat we niet elke reactie kunnen beantwoorden.

1 maart.
Time flies. We schrijven maart en we zijn al zo’n 4 weken onderweg. Met de internetverbindingen is het maar mager gesteld dus contact met thuis is er eigenlijk te weinig. Vandaag dus op pad met een Nederlandse dame die in Marrakesh woont. In het centrum krijgen we per koppel een boodschappenlijstje en wat geld in ons hand geduwd en we gaan de souk in. Dit keer dus het deel met groente, fruit, vlees, vis en heel speciaal de kruiden. Overal wat uitleg en stalletjes kijken en dan ben je zo een uur of wat verder. Aan de rand van de souk komen we aan de plaats van bestemming. Een binnenplaats die is omgebouwd tot een heuse souk cuisine.
We worden op de traditionele manier welkom geheten met de bekende Marokkaanse thee en hompen brood met dipjes. Niet te lang want er moet gewerkt worden. Allemaal de schort voor en aan de arbeid. Recepten hebben we allemaal in ons hand gedrukt gekregen. Per 2 koppels wordt een gang gemaakt waarbij we geïnstrueerd worden door 4 Marokkaanse dames. Al gauw zit de stemming er in al is het flink aanpoten. Alles wat in de oven moet garen gaat naar de plaatselijke bakker om de hoek, heel apart. We gaan aan tafel en eten onze eigen resultaten en dat mag er wel zeker zijn. Goede harmonie, goede balans en alles heel erg lekker. De gehakt-balletjes is tomatensaus ga ik thuis zeker eens proberen.
Op de camping nog een handwasje gedaan en nog wat genieten in de zon met een temperatuurtje van ongeveer 22 graden. Dat vinden ze hier erg koud want het is winter. Wij vinden het best.
Op tijd de koffer in want morgen wacht een lastige rit. We gaan door het hoge Atlasgebergte en over de Tiz'n Test pas en het uitzicht schijnt daar prachtig te zijn. Gaan we zien en na een rit van ongeveer 260 km over slechte wegen waar we naar verwachting 7 tot 8 uur over gaan doen moeten we uiteindelijk belanden in Taliouine.

• 02 Maart 2017 - 06:18

Margje:

Wauw wat een heerlijk verhaal! Kan me helemaal inleven! En ach €16,00 valt ook wel mee toch ;). Die telefoon vergeet je niet meer haha. Dat koken klinkt ook erg goed en bijzonder! Wij komen wel proeven die gehaktballetjes. Nu al zin in! Succes op de lange rit en vergeet niet van de natuur te genieten onderweg. Ben heel benieuwd naar het landschap! We houden van jullie opa en oma, mam en pap! Have fun! Dikke kussen en knuffels van het thuisfront! Xxx

• 02 Maart 2017 - 07:53

Ine:

Nou hier ga je voor. De plaatselijke bevolking te leren kennen . Leuk om een maaltijd te bereiden met de groep. Mooie dingen in het zicht . Dus blik op de weg en geef je ogen de kost . Enyo en have a Nice time

• 02 Maart 2017 - 08:06

Myrthe:

Hi Ton en Dymphi,

Nu lees ik ook eindelijk wat jullie zoal meemaken daar in Marokko. Het ziet er fantastisch uit! Geniet van alles wat op jullie pad komt! En ook vooral van het lekkere weer (daar is het winter, hier herfst.... heb wel een vermoeden wat beter is).

Groetjes! Myrthe

• 02 Maart 2017 - 10:10

Paul:

kom maar op met die ballen!

• 02 Maart 2017 - 11:20

Sandra:

Wow.... wat een reis.... geniet die 8 uur over hobbelige wegen en maak maar mooie foto's..... x

• 02 Maart 2017 - 15:02

Marij En Peter:

Alweer een indrukwekkend verslag van een blijkbaar indrukwekkende reis.
    Nog een fijne voortzetting toegewenst!!

• 02 Maart 2017 - 18:08

Riky Sweegers:

Wat een geweldige reis en wat leuk dat koken, recept bewaard?
    Ja,het Atlas gebergte daar zien jullie veel mooi,s, ligt er ook nog sneeuw?
    Dymphi,op de bridgeclub informeren er een paar of ik wat van jullie hoor en vertel over het mooie verslag dat jij maakt of Ton?
    Ik heb een fijne 4 daagde bridge vakantie gehad in Doorwerth.
    Ik wens Ton en jou nog fijne interessante weken en geniet van elkaar

• 02 Maart 2017 - 18:30

Lenneke:

Dat klinkt allemaal geweldig!
    Wij weten nu waartegen we deze zomer pruimen willen ruilen

• 02 Maart 2017 - 18:31

Lenneke:

De helft van onze reactie is weggelaten zie ik nu.
    In ieder geval veel plezier nog daar en groetjes van de buurtjes!

• 02 Maart 2017 - 21:58

Frans En Hanny:

Jeetje zeg, het water loopt uit mijn mond. Er komt nog wel eens een steunpilarenavond met Marokkaanse maaltijd. Trouwens Ton wat heb jij een mooi blauw kostuum gekocht en precies jouw maat. Veel plezier verder.

• 03 Maart 2017 - 14:43

Theo:

Niet getreurd, in Eindhoven is ook een hamam

• 03 Maart 2017 - 14:44

Theo:

Die gehaktballetjes is misschien iets voor de dinsdagavond.